nedeľa 24. marca 2013

Originálny názov: Legend (Legend #1)
Vydavateľ: CooBoo
Rok vydania: 2013
Formát: pevná väzba, 304 strán
Anotácia: Na mieste, kde sa kedysi rozprestierala západná časť Spojených štátov, sa teraz nachádza Republika – štát, ktorý je súčasťou nikdy neutíchajúcej vojny s Kolóniami. Pätnásťročná June sa narodila v jednej z najbohatších štvrtí Republiky a vďaka svojmu nadaniu a disciplinovanosti sa pripravuje na sľubnú kariéru v najvyšších vojenských kruhoch. Day, ktorý je jej rovesníkom, naopak pochádza z chudobnej časti sektora Lake a už odmlada je najhľadanejším zločincom v krajine.
Obaja pochádzajú z celkom odlišných svetov, a tak zdanlivo neexistuje žiaden dôvod, prečo by sa mali ich cesty niekedy pretnúť. No len dovtedy, kým nie je zavraždený Metias, brat June, a hlavným podozrivým sa stáva práve Day. Ten sa však snaží ochrániť svoju rodinu a June pomstiť smrť svojho brata. No v šokujúcom slede udalostí prichádzajú na to, že táto skutočnosť ich stavia proti sebe. A tak nastáva boj o holý život, boj o budúcnosť ľudstva, boj o skutočnú ľudskú slobodu.

Samotná anotácia vraví všetko, čo by som na úvod napísala aj ja. Amerika už dávno nie je Amerikou a z detí vyrastajú vojaci, ktorí bránia skvelú Republiku pred zlými Kolóniami, ktoré ju ohrozujú a pred Patriotmi, ktorí Republiku za až tak skvelú nepovažujú.  Po dovŕšení desiatich rokov musí každé dieťa podstúpiť Skúšku.  Na základe jej výsledkov je človek buď zaradený do výcviku, pokračuje vo vyššom štúdiu alebo, pri nízkom výsledku putuje do pracovných táborov.  Aspoň to tvrdí Republika...

Marie Lu urobila skvelý ťah, a kapitoly rozdelila na tie týkajúce sa Daya a tie z pohľadu June. Máme tak možnosť nahliadnuť do oboch svetov, do toho na druhej strane zákona a tiež do oficiálneho sveta bohatých a úspešných. Ani toto rozdelenie však tak úplne nezachránilo samotné hlavné postavy. Nielenže mi niektoré ich činy a celkovo zmýšľanie pripadalo pritiahnuté za vlasy, ale taktiež samotný charakter napríklad June sa mi nezdal úplne dotiahnutý. Ak sa nepozastavíme pri tom, že 15 ročná baba je geniálna cvičená vojačka, možno sa zastavíme pri tom, že 15 ročný chalan je najhľadanejší zločinec. Prepáčte, ale San Francisco je plné vojakov a všelijakých iných bojovo naladených ľudí, a oni nevedia dolapiť pätnásťročného chlapca? No neviem.

Čo sa tejto knihe nedá vziať, je skvelá akcia a, nazvala by som to konšpiračná zápletka. Akčné boje, pátranie po Dayovi, smrť Juneinho brata, všetko skvelé. Je Day skutočne vrah Juneinho brata? Podarí sa Dayovi ochrániť rodinu, z ktorej veľká časť ani nevie, že ešte žije?

Mínusom môže byť pomerne predvídateľný dej, keďže Legenda je v podstate len iným spracovaním klasického dystopického príbehu, ktorý máme na literárnej scéne asi od Hier o život. Vývin vzťahu medzi June a Dayom je celkom ťažkopádny, no každému je jasné, ako naši dvaja hrdinovia dopadnú.

Obrovským plusom je úžasné vykreslenie rozdielov v spoločnosti, medzi chudobnými a bohatými. Day šetrí peniaze aby mohol kúpiť liek proti nákaze, ktorá ohrozuje aj jeho rodinu a June si v tom istom čase kupuje dvojnásobne drahšie šaty, využiteľné na jednu príležitosť. June používa nezastaviteľné zbrane a má prístup všade, očkovanie proti nákaze má zabezpečené každý rok. Day používa vlastnoručne vyrobené nože, jeho strelnou zbraňou je prak a muníciou kamene. Vidíte ten rozdiel, však?

Napriek všetkému, čo celkový dojem z knihy rušilo, je Legenda čítavá. Hoci má momenty, keď poriadne zakrútite očami, príbeh ako taký je dobrý, akcia je skutočne akčná a romantiky je tak akurát. Prostredie a štátne zriadenie či rozvrstvenie spoločnosti nie sú úplnou novinkou, keďže v tomto smere sa po toľkých dystopiách už s niečím novým počíta len ťažko, no autorke sa podarilo oživiť to prinajmenšom vojenskou výučbou na školách a Skúškami, ktoré rozhodnú o živote každého jedného človeka. Ak sa na to pozrieme globálne, Legenda je ľahké a príjemné čítanie na akékoľvek ročné obdobie, a v tejto zimnej jari asi nikoho nesklame. :)

Chcela by som poďakovať vydavateľstvu Albatros Media za to, že na svojej fb stránke pravidelne usporadúva pre nás čitateľov súťaže o svoje aktuálne tituly. V jednej z nich sa mi podarilo vyhrať práve Legendu. :)