pondelok 28. januára 2013

Originálny názov: The Crowfield Curse
Vydavateľ: Slovart
Rok vydania: 2012
Formát: pevná väzba, 300 strán

Anotácia: Will vie o tajomstve. Ďaleko v lese, niekde za opátstvom, v ktorom žije, je hrob. A pod snehom leží niečo, čo malo žiť naveky. Ale Will nie je jediný, kto o tom vie. Niekto ďalší ho pozoruje...
Vo Willovom svete ožíva stredoveká mágia, lesní ľudia, zvláštni svätci, aj kliatby a povery dávnoveku. Chcete vedieť, čo sa stane, keď pochováte anjela? Radšej však nečítajte potme.

Crowfieldska kliatba je kniha ako stvorená do aktuálneho počasia. Všade sneh, zima. Nie veľa činností sa vyrovná čítaniu takejto milej knihy počas zimného obdobia, so škoricovo-jablkovým čajom na stole, v spoločnosti teplej deky a v mojom prípade aj relaxačnej hudby (Ludovico Einaudi).

Niekto možno Crowfieldsku kliatbu nazve rozprávkou pre deti. Čiastočne je to tak, nevidím však dôvod na ohraničovanie tejto knihy vekom čitateľa. Nestáva sa to často, ale toto je skutočne príbeh pre všetkých. Dala by som ju čítať môjmu desať ročnému bratrancovi no aj otcovi.

Krásna oddychovka odohrávajúca sa v čarovnom prostredí lesov anglickej dediny v okolí chudobného Crowfieldskeho opátstva. Jednou z mála možností na udržanie ako-tak dobrého stavu usadlosti a trochy jedla na zimu je prijať to, čo sa ponúka. V našom príbehu sa Crowfieldskemu opátstvu ponúkne pár peňazí za ubytovanie bohatého pána Jacobusa Bona a jeho sluhu, pomocníka Shadloka. Ako to už býva, nič nie je také jednoduché, ako sa zdá. Bohatý pán si predsa nevyberie chudobné opátstvo, keď by sa mohol ubytovať aj v oveľa lepších podmienkach. A bohatý pán nie je len taký obyčajný bohatý pán. Takisto jeho sluha nie je len tak hocijaký sluha. A hlavná postava príbehu, mladá sirota William, ktorý žije v opátstve len z núdze, tiež nie je obyčajný malý chalan.

William je veľmi sympatický hrdina. Žije v chudobe, no nesťažuje sa. Niektorých bratov mníchov nemá príliš rád, no je slušný a nedáva to najavo. Niektorí, ako napríklad brat Slimák, sú mu milší a ich spoločnosť vyhľadáva. Má rád prírodu, les, zvieratá, a ťažšia práca mu nie je cudzia. Z pasce v lese zachráni veľmi zvláštneho tvora, hoba. Vezme ho pod ochranu a v opátstve ho spolu s bratom Slimákom vyliečia. Od lesného tvora sa tiež dozvedia zaujímavé veci, či už o ich návšteve, alebo o tom, že prasnica Mária Magdaléna chce občas viac pozornosti a spoločnosti.

Príbeh sa postupne rozvíja, vysvetľuje sa dôvod a podstata návštevy v podobe Bone&Shadlok a odkrýva sa aj jeden z hlavných motívov knihy. Anjelov hrob. A tu si všetci povieme: "Anjelov hrob? Odkedy anjeli zomierajú a majú svoje hroby?". A presne o tom to je. Tajomstvo, ktoré mnísi v opátstve strážia už dlho-predlho sa zrazu "odtajňuje".  A ako inak, zamieša sa do toho William, hob, brat Slimák, návštevníci..a aby to bolo ešte zaujímavejšie, škriatkovia a iné fantazijné lesné tvorstvo.

Čítanie Crowfieldskej kliatby som si užila. Pekný a zázračný príbeh o tajomstvách, ktoré keď sú tajomstvami už dlho, začnú zaujímať viac ľudí, než je zvyčajné.  Obálka je jednoducho rozprávkovo čarovná a veľmi originálna. Slovenský preklad je vynikajúci, takže dúfam, že vydavateľstvo Slovart nám preloží aj pokračovanie, ktoré sa v angličtine volá The Crowfield Demon a vyšlo na jar v roku 2011.